Víte, že použití maskota zvyšuje emocionální odezvu až o 40 %? Maskot navíc odráží hodnoty značky, které pak už není potřeba komunikovat opakovaně. Tohle zjištění udělalo v roce 2021 studio The Moving Picture Company (MPC). Ze studie mimo jiné vyplynulo, že kampaně vedené emočně přinesou v průběhu tří let téměř dvojnásobný zisk, než kampaně nevedené emočně. Výsledky komunikace s maskotem a bez něj jsme sledovali na maskotovi Zlatého Bažanta. Pojďme si ho proto představit. Pravděpodobně ho znáte z téhle reklamy.
Nejspíš vám na začátku připadal mutant člověka a bažanta jako trošku zvláštní hříčka přírody, ale po čase sis na něj zvykl a oblíbil si ho, tak jako my. Metafora hrabavého ptáka, který když se opravdu snaží, tak dokáže i popoletět je přesná především v kontextu slovenského piva plzeňského typu, které si našlo svou cestu a své příznivce i u nás.
Asi je vám z toho už jasné, že Bažant je zkrátka takový mileniál. Když stokrát spadne, po stoprvní se znova zvedne. Pokud něco nejde, nevzdává se. Zkouší to tak dlouho, dokud se to nepodaří. Je přátelský, nápaditý a má výborný smysl pro humor. I když se mu ne všechno povede na první pokus, díky své píli, přesvědčení a fištrónu nakonec dosáhne svého cíle.
Díky tomu, že chápeme podstatu našeho hlavního hrdiny, je pro nás mnohem jednodušší dosadit ho do zábavných situací a sledovat, jak se s nimi vypořádá. S maskotem Zlatého Bažanta jsme začali pracovat více strategicky. Zvýšili jsme frekvenci komunikace, ve které se objevuje a volili správné situace. Tak se nám podařilo výrazně zlepšit celkový sentiment, a dokonce i míru zapojení naší cílové skupiny.
Meziročně jsme o 100 % zvýšili pozitivní sentiment, dosáhli jsme toho výrazným snížením negativního a neutrálního sentimentu. (Negativní se nám podařilo snížit o 40%!) Posty, ve kterých se maskot objevuje mají až 3x lepší ER, než posty, které jsou pouze produktové, nebo kde maskot hraje jen malou roli. U běžných produktových postů se ER pohyboval kolem 0,18 %, oproti tomu nejlepší z bažantích postů dosáhli až 8 – 11 % ER. V roce 2021 byl Brand health index 0,64, v roce 2022 pak 0,71 a v roce 2023 jsme na 0,9 Brand health indexu. Tento výsledek přičítáme jak práci s maskotem, tak správně zvoleného TOV a community managementu. V tom totiž nikoho nenutíme k lásce k Bažantovi, ale naopak volíme cestu smíru. Nechutná ti? Nevadí, každému totiž lahodí jiné zlato. I tak ti připíjíme: Na zdravie!